onsdag 2. april 2008

Syndefall


Vi har fått i oppgave å skrive om et dikt vi liker. Jeg har ikke noen spesiell favoritt, for leser ikke så mye dikt, men jeg har sett litt gjennom noen av diktene til André Bjerke. Diktet jeg har valgt heter ''Syndefall''. Jeg har ikke lagt ut diktet på siden, for det er veldig langt, men man finner det i diktsamlingen hans. Dette diktet handler om verdens skapelse og Adam og Eva. Det handler om hvordan Eva ikke følger normene og hun spiser eplet som ikke skal spises. Grunnen til at jeg liker diktet er fordi det har en morsom fremførelse av historien og noen kommentarer her og der som får deg til å røre på smilebåndet. Jeg tror diktet prøver å fortelle oss at det er greit å bryte normer en gang i mellom, verden ville ikke vært den samme uten litt uforutsigbarhet. Diktet slutter etter å ha fortalt historien om Evas eplespising med ''Og dette har hendt mangfoldige ganger med kvinner og guder og menn og slanger. O, kvinner og guder og slanger og menn, kom, la oss gjøre det om igjen!''

1 kommentar:

Ingunn sa...

For at leserne dine skal få mer utbytte av innlegget kan du kanskje lenke til diktet også? Det er sikkert å oppdrive på nettet. Fin analyse.